Tuesday, May 26, 2009

دستگاه قضایی مسئول حفظ سلامتی بهروز جاوید تهرانی اس








دستگاه قضایی مسئول حفظ سلامتی بهروز جاوید تهرانی اس

4 خرداد 1388

چهارمین سال حبس بهروز جاوید تهرانی در زندان رجایی شهر کرج درحالی سپری می شود که وی در بیست و یکمین روز اعتصاب غذایش در شرایط نامناسب جسمانی به سر می برد. جاوید تهرانی که چندی پیش در اعتراض به برخوردهای مسئولان زندان نسبت به خانواده اش، دست به اعتصاب غذا زده بود، بدون توجه مسئولان زندان رجایی شهر نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی اش، اعتصاب خود را ادامه می دهد. گفتنی است در طی این مدت، وی بارها از سوی پاسداربندهای زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است، بطوریکه آثار ضرب و جرح بر بدن وی کاملا مشهود است. جاوید تهرانی در بند 209 زندان اوین نیزدر اثر شکنجه های جسمی، بینایی چشم چپ خود را تا حدود زیادی از دست داد. وی هم اکنون در بند معروف به "آخرخطی ها" یا "سگدونی" نگهداری می شود.

بهروزجاوید تهرانی؛ از جمله افرادی بود که در جریان ناآرامی های کوی دانشگاه، بازداشت و در سن 19 سالگی زندانی شد. وی مدتی را در بازداشتگاه توحید به سر برد و پس از آن با صدور حکم 8 سال حبس تعزیری به زندان انتقال یافت. جاوید تهرانی، مدت حبس خودر ا در زندان های اوین و رجایی شهر سپری کرد. تا اینکه پس از فوت مادرش، و پس از سپری کردن 4 سال از دوران محکومیتش، شامل عفو شده و از زندان آزاد شد.

وی پس از آزادی چندین بار در جریان تجمعات مختلف، بازداشت و به مدت چندماه در زندان و بازداشتگاه های اطلاعات نگهداری شد.

در آخرین مورد، جاوید تهرانی در خردادماه 84 در منزلش در تهران بازداشت شد. و پس از سپری کردن چندین ماه در بازداشتگاه 209 وزارت اطلاعات به زندان رجایی شهر انتقال یافت. ،وی پس از مدتی از سوی دادگاه بدوی به اتهام" تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری"، " همکاری با سازمان مجاهدین"و " عضویت در جبهه دموکراتیک ایران"در مجموع به تحمل 7 سال حبس تعزیری محکوم شد .

وی به علت، داشتن پرونده های جداگانه و محکومیت های متعدد، امکان استفاده از حق آزادی مشروط را ندارد. جاوید تهرانی درحالی که در بیست و یکمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد، با دست بند و پابند در سلول انفرادی نگهداری می شود.

مطابق با قوانین ایران، محل تحمل حبس زندانی میبایست بر اساس محل زندگی او و یا محل وقوع جرم انتخاب شود، با این حال درمورد جاوید تهرانی،این قانون به صراحت نقض شده است. وی در طول دوران حبس خود( از زمان بازداشت در جریان ناآرامی های کوی دانشگاه تهران در سال 78)، به جز مقاطع کوتاهی، در زندان رجایی شهر نگهداری شده است.

اخبار نگران کننده در مورد وضعیت جاوید تهرانی در شرایطی منتشر می شود، که کمتر از دو ماه پیش امیرساران دیگر زندانی سیاسی محکوم به 15 سال حبس، به دلایل نامعلومی در این زندان جان باخت. همچنین دو سال پیش نیز، ولی الله فیض مهدوی از زندانیان مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در دهمین روز اعتصاب غذایش در زندان درگذشت. مسئولان زندان، دلیل مرگ وی را "خودکشی" اعلام کردند.

در چنین شرایطی و با توجه به عدم توجه مسئولان زندان رجایی شهر نسبت به وضعیت سلامتی زندانیان، بیم آن وجود دارد که جان بهروز جاوید تهرانی به دلیل اعتصاب غذا در مخاطره جدی قرار گیرد.

از آنجایی که مسئولیت سلامتی و جان زندانی در دوران بازداشت به عهده مسئولان زندان است، کمیته گزارشگران حقوق بشر، دستگاه قضایی و رئیس زندان رجایی شهر را مسئول مستقیم حفظ سلامتی بهروز جاوید تهرانی دانسته و هشدار می دهد در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای این زندانی سیاسی، دستگاه قضایی و مسئولان زندان رجایی شهر، میبایست در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.

http://chrr.us/spip.php?article4144

No comments:

Post a Comment