Saturday, September 12, 2009

محمدعلي دادخواه وکيل، همچنان در بازداشت





















هفدهم شهريورماه برابر بود با شصتمين روز بازداشت محمدعلي دادخواه، وکيل پايه يک دادگستري. بر اساس مقررات جمهوري اسلامي، دوران بازداشت موقت اين حقوقدان پايان يافته و دادستان تهران موظف است پرونده او را تعيين تکليف کند.
عبدالفتاح سلطاني، وکيل محمدعلي دادخواه، در گفت‌وگو با راديوفردا از آخرين وضعيت پرونده او مي‌گويد:
عبدالفتاح سلطاني: امروز شصت و يکمين روز از بازداشت آقاي دادخواه است. اصولا مقام قضايي موظف است يا قرار بازداشت را فک کند يا تبديل به قرار سبک‌تري مانند قرار وثيقه يا کفالت کند. من تا اين لحظه اطلاع ندارم که چنين تصميمي گرفته شده باشد. متاسفانه در معاونت امنيت دادسراي عمومي و انقلاب تهران به قانون توجهي نمي‌شود.
البته من شنيده‌ام که بازپرس پرونده - آقاي سبحاني - قرار مجرميت را صادر کرده و پرونده را براي معاونت امنيت - آقاي حسن زارع معروف به قاضي حداد- فرستاده است و ايشان اما چه تصميمي گرفته است؟ من اطلاعي ندارم. اما مي‌دانم آقاي دادخواه فعلا در بند عمومي زندان اوين به سر مي‌برد تا تکليفش معلوم شود.
چه اتهاماتي در قرار مجرميتي که عليه ايشان صادر شده ذکر شده است ؟
تا آنجايي که بنده اطلاع دارم ظاهرا نگهداري اسلحه غيرمجاز و نگهداري مواد مخدر و احتمالا يکي دو اتهام معمول و طبق روال ذکر شده است.
آيا دفتر ايشان با حضور خودشان بازرسي شده است؟ در حضور خود ايشان مواد مخدر و اسلحه از آن محل کشف شده است يا خير؟
البته در آن ايام من در زندان بودم. در تاريخ 17 تيرماه، حدود بيش از 12 مامور به محل دفتر ايشان مي‌ريزند. جالب توجه است که دفتر ايشان يک طبقه نيست. ايشان در جايي کار مي‌کند که با احتساب زيرزمين سه يا چهار طبقه است و وکلاي متعددي - قريب به 15 تا 20 نفر - در اين محل کار مي‌کنند. جالب اين جاست که در اين صحنه‌سازي وقتي وارد مي‌شوند، ايشان در حال نماز بوده‌اند. يک عده از مامورين به طبقه پايين و عده ديگري به طبقه بالا مي‌روند و در نهايت مي‌روند در اتاق يکي ديگر از وکلا، ظاهرا اسلحه و مواد مخدر مي‌گذارند و مدعي مي‌شوند که اين موارد را کشف کرده‌اند. آن هم نه در خود اتاق آقاي دادخواه. بلکه در اتاق يکي ديگر از وکلا.
بنا بر اين فرض اگر آن ادعا درست هم باشد بايد آن وکيل را بازداشت مي‌کردند. چون موارد ممنوعه در اتاق آقاي دادخواه کشف نشده است. در يک ساختمان ممکن است 50 وکيل کار کنند و هر کدام اتاقي داشته باشند. بنده خودم در جايي کار مي‌کنم که حداقل پنج يا شش وکيل کار مي‌کنند. اگر در اتاق يکي از همکاران من يک مورد مجرمانه پيدا شود طبيعي است که به من ربطي پيدا نمي‌کند.
آنها آن قدر عجولانه برخورد کردند که موارد ممنوعه را مي‌گذارند در اتاق يکي ديگر از وکلا و جالب توجه است که آقاي دادخواه را مي‌گيرند! خود آن وکيل مي‌گويد که اينجا دفتر من است. دفتر آقاي دادخواه نيست. ولي گفته‌اند ما کل اين ساختمان را مال آقاي دادخواه مي‌دانيم.
معلوم بود که اين سناريو از قبل برنامه‌ريزي شده بود. همه کساني که آقاي دادخواه را مي‌شناسند مي‌دانند که ايشان نه اهل اسلحه است و نه در تمام عمرش حتي يک سيگار کشيده است. مي‌خواستند به يک بهانه‌اي با ايشان برخورد کنند. اين صحنه‌سازي را کردند و ما واقعا از دادستان جديد تهران توقع داريم که با اين ماموريني که با اين شکل با آبرو و حيثيت مردم بازي مي‌کنند برخورد کند.
رويا کريمي
راديو فردا

No comments:

Post a Comment