Friday, November 27, 2009

کروبی: این وحشیگری در زمان شاه هم نبود

مهدی کروبی، یکی از دو نامزد اصلاحطلب انتخابات ریاست جمهوری، در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون هلند خشونتهای انتخابات را در مقایسه با برخورد نیروهای امنیتی دوره محمدرضا پهلوی پدیدهای تازه توصیف کرد که در دوره زندگی سیاسی خود با آن روبه رو نشده است.


خبرگزاری هرانا - حقوق شهروندی، اندیشه و بیان: به گزارش رادیو فردا، تلویزیون هلند صحبتهای مهدی کروبی در این مصاحبه را با فیلمهای روزهای انتخابات، اعتراضهای مردمی و برخورد خشونتبار نیروهای امنیتی با مردم تلفیق کرده است؛ تازهترین تصاویر این مصاحبه مربوط به ضربوشتم دختران در روز ۱۳ آبانماه به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است.

مهدی کروبی در این مصاحبه میگوید: «دستمان خیلی بسته است؛ روزنامه ما تعطیل است؛ حزبمان تعطیل است و در خانه نشستهایم.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دستگیری خود را میدهد، میگوید: «هیچ موضوعی را آدم نمیتواند بگوید که امکان ندارد.»

مهدی کروبی یکی از «اشکالات جدی» محمود احمدینژاد، رئیس دولت دهم، را «دشمنتراشیهای» وی برمیشمارد که باعث «بسیج کشورها» علیه خودش میشود.

مهدی کروبی درباره نخستین واکنش خود به اعلام نتایج انتخابات نیز میگوید: «طبیعی بود که ناراحت شدم و یقین کردم... انتخابات ناسالم است.»

این نامزد معترض انتخابات میگوید: «بخش اعظم ناراحتیام برای جامعه بود، نه برای خودم.»

وی در ادامه یادآور میشود که طبیعی است که به لحاظ شخصی نیز از این نتیجه ناراحت شده باشد.

مهدی کروبی در ادامه این مصاحبه گفت: «احساس کردم مردم با یک امیدی برای تغییر آمدند و به نظر من هم تغییر لازم است.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره سرکوب مردم در روزهای پس از انتخابات میگوید: «اولا من فکر نمیکردم این طور برخورد شود. بعد هم فکر نمیکردم برخورد به این گستردگی و به این وحشیگری و به این خشونت بشود. خیلی ناراحت شدم، برخی شبها بدون مبالغه خوابم نمیبرد.»

پس از این سخنان مهدی کروبی، تلویزیون هلند فیلمی از روز ۱۳ آبان را نشان میدهد که در آن یک مامور نیروی انتظامی به صورت دختری با باتوم ضربه میزند و وی نقش بر زمین میشود؛ در صحنه بعد، یک پلیس ضدشورش با باتوم به پاهای دختری میکوبد.

تلویزیون هلند به صحبتهای مهدی کروبی بازمیگردد: «میدیدم ماموران به شدت خانمها را میزنند، اصلا برای من تازگی داشت؛ فکر میکردم این چه داستانی است. ما خیلی تظاهرات در زمان شاه دیده بودیم؛ خیلی خشونتها دیده بودیم؛ مبارزه کرده بودیم، اما با این سادگی و روانی و بیباکی این طور کودک را بزنند، خانمها را بزنند، [ندیده بودیم].»

مهدی کروبی با اشاره به تجربیات خود در دوران محمدرضا شاه پهلوی میگوید که در آن زمان نیروهای امنیتی به اصطلاح میخواستند مردم فرار کنند و هدفشان متفرق کردن مردم بود.

پس از این اظهارات صحنهای از به محاکمه کشیده شدن محمدعلی ابطحی، از حامیان مهدی کروبی، نشان داده میشود و در ادامه نمایشگاه مطبوعات و حمله طرفداران محمود احمدینژاد به مهدی کروبی.

مهدی کروبی از «فحاشی» و پرتاب اشیاء و انداختن عمامه خود در نمایشگاه مطبوعات میگوید.

«کروبی، کروبی، حمایتت میکنیم» شعاری است که در فیلم شنیده میشود.

مهدی کروبی در پایان این مصاحبه میگوید معترضان این دولت را قبول ندارند و «طبیعی است که اینها حرکت خود را که همان خواستههای مشروعشان است پیگیری میکنند و به آن میرسند».

No comments:

Post a Comment