Wednesday, October 28, 2009

افزایش تعداد کودکان اجاره ای در کشور

بررسی چند نهاد پژوهشی نشان می دهد که در حال حاضر بسیاری از کودکانی که بدون شناسنامه هستند و اغلب نیز دارای تبعیت دوگانه هستند برای تکدی گری و بعضا کار در برخی کارگاههای اقتصادی اجاره می شوند.
اگر چه رقمی دقیقی از این تعداد کودک نیست اما برخی پژوهش های میدانی حاکی از افزایش این تعداد کودک مخصاصا در شهرهای بزرگ است.
به گزارش هرانا به نقل از جهان نیوز ، برخورد سلبی و غیر ریشه ای با متکدیان باعث شده است باندهای تجاری با اجاره کردن این کودکان آنها را جهت بادکنک فروشی ،فال فروشی ،اسپند دود کنی و شیشه پاک کنی ... به کار بگیرند.
جهان چندی پیش از بلاتکلیفی کودکان دارای تبعیت دوگانه و شناسنامه نداشتن تعداد قابل توجهی از این کودکان در کشور گزارش داده بود.
گفته می شود این كودكان اجاره ای اغلب شناسنامه ندارند و موجودیت آنها از سوی خانوادههایشان هم پذیرفتنی نیست.
کارشناسان اجتماعی و دفاع از حقوق کودک معتقدند برای حل این معضل باید یك راه قانونی ایجاد شود و با شناسنامهدار كردن این كودكان، خانوادههایشان را ملزم كنند تا موجودیت بچه را بپذیرند .
شناسنامهدار شدن این كودكان بیهویت، راه فرار از قانون توسط خانوادهها را سد كرده و برای رعایت قانون بهانه به دست والدین میدهد.
گفته می شود سازمان بهزیستی نیز جهت کنترل همین سوء استفاده ها تشریفات سخت اداری برای والدین علاقه مند به پذیرش فرزند، ایجاد کرده است.
البته سختگیری بهزیستی باعث شده است خرید فروش کودکان به روش های زیر زمینی و غیر قانونی انجام شود.
در همین حال چندی پیش برخی رسانه ها از خرید و فروش نوزادان با قیمت 3 تا 10 میلیون تومان در بیمارستانها خبر دادند.
اگر چه اغلب خرید و فروش نوزادان در بیمارستانها برای فرزند خواندگی است اما نبود هرگونه نظارات باعث شده است که در مواردی سوء استفاده از این کودکان هم گزارش شود.

No comments:

Post a Comment