Wednesday, October 28, 2009

آخرین خبرها از زندانیان؛ عدم رسیدهگی پزشکی و بلاتکلیفی زندانیان

تجمع خانوادههای زندانیان سیاسی و دیدار با دادستان ، ادامهی اعتصاب غذای فریبا پژوه و هنگامه شهیدی و وضعیت نامناسب جسمی حامد روحینژاد، جعفر ابراهیمی و یاسر مجیدی.

خانوادههای زندانیان سیاسی طبق اعلام قبلی امروز چهارشنبه ششم آبان ماه در مقابل دادستانی تهران با در دست داشتن عکس عزیزان خود تجمع کردند. در این تجمع خانوادههای حدود 80 نفر از زندانیان همچون فریبا پژوه، هنگامه شهیدی، محمدعلی ابطحی، مصطفی تاج زاده، محسن میردامادی، مسعود باستانی، محسن صفایی فراهانی، حسین باستانی نژاد، سعید لیلاز، عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی و... حضور داشتند.

برخی از خانوادهها به نمایندهگی از خانواده با دادستان تهران دیدار کرده و شکایتهای خود را مطرح کردهاند، جعفری نیز با یادداشت برداشتن از آنها از پیگیری و تسریع در روند پروندهها خبر داده است. عدهیی از مردم نیز قصد ملحق شدن به خانوادههای زندانیان را داشتند که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند. در این تجمع که تا ساعت 2 به طول انجامید کسی در بازداشت نشده است. خانوادههای زندانیان سرانجام با سردادن شعار اللهاکبر محل را ترک کردند.

فریبا پژوه روزنامهنگار زندانی از روز دوشنبه همزمان با هنگامه شهیدی دیگر روزنامهنگاری که مدتی با او در یک سلول بوده است، دست به اعتصاب غذا زده است. فریبا پژوه در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم روشن شدن وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است. وی روز دوشنبه بعد از یک هفته ممنوع الملاقات بودن توانسته بود با خانوادهی خود از پشت شیشه دیداری کوتاه داشته باشد. هنگامه شهیدی دیگر روزنامهنگار زندانی که در اعتصاب به سر میبرد اعلام کرده که به این دلیل به بند عمومی منتقل شده که «تحقیر» شود. این دو روزنامهنگار 3 روز است که در اعتصاب غذا به سر میبرند. هنگامه شهیدی علاوه بر این دست به اعتصاب دارو هم زده که با این موضوع، وضعیت جسمی وی بسیار نگران کننده میشود. مسئولان قضایی در قبال اعتصاب غذای پژوه و شهیدی تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده و وضعیت آنها را مشخص نکردهاند.

و دیگر اینکه وضعیت جسمی حامد روحینژاد و جعفر ابراهیمی در زندان به روزبهروز بدتر میشود. حامد روحینژاد در اثر بیماری در حال از دست دادن بینایی خود است و جعفر ابراهیمی نیز دچار حملهی عصبی شده است.

در خصوص شورش زندانیان رجاییشهر و علت شروع آن این خبر به دست آمده که یک زندانبان به نام «مرجانی» از تزریق انسولین یکی از زندانیان مبتلا به دیابت به صورت خودسرانه جلوگیری کرده است. این مساله باعث ناراحتی و فشار عصبی دیگر زندانیان شده است و به درگیری انجامیده است.

پروندهی محسن میردامادی دبیرکل و مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی حزب مشارکت با گذشت بیش از 4 ماه به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارسال شده است. هوشنگ پوربابایی با اظهار بیاطلاعی نسبت به تعیین وقت جلسه رسیدهگی به اتهامات موکلان خود به ایلنا گفت: پروندهی موکلان به «شعبه 15 دادگاه انقلاب» به ریاست قاضی «صلواتی» ارسال شده است.

احمد زیدآبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان پس از 45 روز بیخبری مطلق صبح امروز موفق به برقراری تماس کوتاه تلفنی با همسرش شد. به گزارش ادوارنیوز در این مکالمه که به مدت 2 دقیقه طول کشیده است وی به همسرش گفته است با وجود گذشت چهارماهونیم همچنان در «سلول انفرادی» به سر میبرد. مهدیه محمدی همسر وی امروز نیز موفق به دیداد با همسر خود نشده است. وی اظهار داشت: « امروز بار دیگر از دفتر دادستانی به من گفتند که میتوانم همین امروز با همسرم ملاقات کنم که این مساله بار دیگر با مخالفت بازجو روبرو شد.»

دورتر از زندان اوین و خارج از تهران، در نزدان رجاییشهر « یاسر مجیدی که در سال 1380 بازداشت و به 28 سال زندان محکوم شده است به دلیل ابتلا به بیماری آسم در وضعیت وخیمی به سر می برد.» فعالین حقوقبشر و دموکراسی میگویند « مجیدی بیش از 5 سال از دوران محکومیت خود را در زندان بیرجند و در تبعید بسر برده است. مسئولین زندان از درمان این زندانی حتا در درمانگاه زندان نیز خودداری کرده و از بیماری ایشان جهت شکنجه جسمی و روحی استفاده میکنند.»

عليرضا جعفريان وكيل مدافع ايمان سهرابپور از متهمان حوادث پس از انتخابات پس از انتخابات گفته است که «دادگاه حكم سه سال حبس قطعي براي موكل وی صادر کرده است.» وی به خبرگزاری فارس گفت: «طبق قانون 20 روز براي اعتراض نسبت به حكم صادره وقت داريم كه در خصوص حكم صادره اعتراض هم خواهيم كرد.» اقدام عليه امنيت كشور از طريق اجتماع و تباني به قصد برهم زدن امنيت عمومي، فعاليت تبليغي عليه نظام اسلامي از طريق شركت در تجمعات غيرقانوني، ايجاد شبهه جعل در نتيجه انتخابات، سلب اعتماد عمومي نسبت به حاكميت و مراجع رسمي كشور، اخلال در نظم عمومي از طريق بلوا و آشوب و حركات غيرمتعارف، ايجاد ترس و وحشت در جامعه، پخش سي دي و اعلاميه تحريكآميز بين تجمعكنندگان و اغتشاشگران از جمله اتهامات سهرابپور است!

سازمان عفو بینالملل با انتشار بیانیهیی از وضعیت محمد ملکی «ابراز نگرانی» کرد. عفو بین الملل می گوید «مقامات ایرانی باید پژوهشگر 76 سالهیی را که 41 روز است، ظاهرا به خاطر انتقاد مسالمت آمیز از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بدون ارتباط با بیرون در بازداشت مانده است، آزاد کنند.» این سازمان همچنین در مورد وضعیت جسمی ملکی نیز ابراز نگرانی کرده است چرا که «دکتر ملکی از بیماری های جدی» رنج میبرد.این سازمان اشاره کرد که محمد ملی یک «زندانی وجدانی» است که تنها به خاطر ابراز «مسالمت آمیز نظریاتش» در بازداشت به سر می برد.

No comments:

Post a Comment