Wednesday, October 28, 2009

عفوبين الملل خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان در مراسم دعای کميل شد




عفو بين الملل امروز اعلام کرد، مقامات ايرانی بايد فورا افرادی را که روز سه شنبه، در مراسم دعا برای حمايت از فعالان بازداشتی در پی تظاهرات پس از انتخابات رياست جمهوری در ماه خرداد، دستگير شده اند، آزاد کنند.
خانواده شهاب الدين طباطبايي، يکی از حاميان برجسته نامزد رياست جمهوری ميرحسين موسوي، که اوايل هفته به اتهام جرائم ضد امنيت ملی مربوط به ناآرامی پس از انتخابات به پنج سال زندان محکوم شد، مراسم دعا را ترتيب داده بود.
به گزارش رسانه ها، حداقل 68 نفر روز سه شنبه دستگير و اکثر آنها به زندان اوين در تهران منتقل شدند. برخی از آنها آزاد شده اند، اما اکثر آنها هنوز در بازداشت به سر می برند. بعضی از آنها خويشاوندان فعالانی هستند که پس از محاکمه های ناعادلانه به خاطر اعتراض زندانی شده اند.
فيليپ لوتر، معاون برنامه خاورميانه و آفريقای شمالی عفو بين الملل گفت: ,کسانی که در گردهمايی مسالمت آميز به خاطر اعتراض به احکام ناعادلانه زندان شرکت می کنند نبايد سر از زندان در آورند.,
,آنها و شهاب الدين طباطبايی و ديگرِچهره های سياسی که پس از انتخابات رياست جمهوری صرفا به خاطر فعاليت های مسالمت آميز سياسی شان بازداشت شده اند، بايد فورا و بدون قيد و شرط آزاد شوند.,
سعيد نورمحمدي، يکی از اعضای جوان جبهه مشارکت اسلامي، يک حزب سياسی اصلاح طلب، که قبلا هم چند روز بازداشت شده بود، و امين شهرزاد، فرزند يکی ديگر از اعضای حزب به نام احمد شيرزاد، گويا در ميان کسانی هستند که هنوز در بازداشت به سر می برند.
خويشاوندانِ مسئولان پيشين دولتی از جمله کسانی هستند که گويا بازداشت شده اند. نسرين اکبری و محدثه مهيمني، همسر و دختر محمد هاشم مهيمني، يکی از مسئولان وزارت کشور و استاندار گلستان در دولت رئيس جمهور سابق محمد خاتمي، از جمله بازداشتيان هستند.
سکينه کريم زاده، همسر عبدالله رمضان زاده، سخنگوی سابق دولت که پس از انتخابات دستگير و به اتهام ادعايی دامن زدن به ناآرامی پس از رای گيری محاکمه شد، و زهرا مجردي، همسر فعال بازداشتی محسن ميردامادي، نيز در ميان دستگيرشدگان بودند. هر چهار نفر آزاد شده اند.

يکی ديگر از بازداشت شدگان که بنا به گزارش ها امروز آزاد شده، محمدرضا جلايی پور است که پيش�تر و در پی اعتراض های پس از انتخابات 88 روز را در زندان اوين در بازداشت گذرانده و سپس به قيد وثيقه آزاد شده بود.
گفته می شود مهرک ميراب زاده، همسر شهاب الدين طباطبايي، معصومه خوش صولتان، همسر شهردار سابق تهران مرتضی الويري، و فائزه ابطحي، دختر محمد علی ابطحي، نيز کمی پس از دستگيری آزاد شده اند. گويا ايمان و مريم ميراب زاده، برادر و خواهر مهرک، هنوز در بازداشت به سر می برند.
مقامات ايرانی هنوز اظهار نظری در اين زمينه نکرده اند، اما به گزارش يکی از تارنماهای اصلاح طلب، مقامات بر اين باورند که بازداشتيان سرگرم برنامه ريزی برای اعتراض های ضد دولتی در روز 4 نوامبر (13 آبان) بوده اند.
نام های بعضی از بازداشتيان عبارت است از:
نسرين اکبری
نسيم چالاکی
ميثم وره چهر
مهدی فتحی
سهيل گوهری
محبوبه حقيقی
زويا حسنی
هادی حيدری
محمدرضا جلايی پور
سکينه کريمزاده
معصومه خوش صولتان
محمد حسين خوربک
سعيده کردی نژاد
فريده ماشينی
سميه مهرجو
ايمان ميراب زاده
مريم ميراب زاده
علی ميردامادی
رضا ميری
محدثه مهيمنی
اشکان مجلل
امين مشرف
اميرمحمد مشرف
مهدی مشرف
مهدی مظفری
محمد جواد مظفری
سعيد نورمحمدی
محسن پناهی و خواهرش
پويا علی پناه
سعيد قريشی
دکتر کيانوش راد، همسر و دخترش
اسماعيل صحابه
پسر و دختر سعيد شيرکوند
امين شيرزاد
محمد شکوهی
محمد سلطانی
عليرضا طاهری
ريحانه طارمی
عطا تهرانچی
5 آبان 1388

No comments:

Post a Comment