Tuesday, November 3, 2009

خشم بريتانيا از 'حکم حبس' براي کارمند سفارت اين کشور در تهران

بي بي سي : 29 اكتبر 2009 - حسين رسام جزو کساني بود که مرداد ماه تحت محاکمه قرار گرفتند
ديويد ميليبند وزير خارجه بريتانيا، ايران را ترغيب کرده که حکم مجازات چهار سال زندان که بنابه گزارش ها براي يک کارمند ايراني سفارت بريتانيا صادر شده است را لغو کند.
حسين رسام، 44 ساله، در خرداد ماه و در جريان تظاهرات انبوه خياباني در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوري که در آن محمود احمدي نژاد برنده اعلام شد دستگير شده بود.
او که شهروند ايران است و به عنوان تحليلگر سياسي براي سفارت بريتانيا کار مي کرد، به جاسوسي و تحريک مردم به ناآرامي متهم شد.
آقاي ميليبند در بيانيه اي اين مجازات را 'کاملا ناموجه' خواند.
عمل 'غيرقابل قبول'
وزير خارجه بريتانيا گفت که اين حکم به معني 'آزار بيشتر کارمندان سفارت به خاطر انجام وظايف عادي و مشروعي است که دارند.'
او افزود که که سفير بريتانيا در تهران با معاون وزارت خارجه ايران صحبت کرده و اينکه سفير ايران در لندن براي ارائه توضيحات در مورد اين حکم احضار شده است.
آقاي ميليبند گفت: 'ما متوجهيم که مي توان در حکم تجديد نظر خواست. من مقام ها را ترغيب مي کنم اين کار را سريع انجام دهند و اين مجازات شديد را لغو کنند.'
او افزود: 'ما با اتحاديه اروپا و ساير شرکاي بين المللي خود که در مقابل اين عمل غيرقابل قبول ايران همچنان با ما همبستگي نشان مي دهند، در تماس نزديک هستيم.'
آقاي ميليبند گفت: 'اين حمله اي به کل جامعه ديپلماتيک در ايران تلقي خواهد شد و اصول مهمي در معرض خطر است.'
در پي ناآرامي هاي مربوط به انتخابات ايران نه کارمند سفارت بريتانيا بازداشت شدند اما آقاي رسام تنها کسي بود که رسما متهم شد.
دولت ايران بريتانيا را به تحريک مخالفان به انجام تظاهرات متهم کرد.
دولت بريتانيا اين اتهام را رد کرده است.

No comments:

Post a Comment