Saturday, December 19, 2009

درگیری نیروهای انتظامی با اهالی یک روستا در کردستان

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۹/۲۸


خبرگزاری دیدهبان حقوق بشر کردستان: طی درگیری میان نیروهای انتظامی و مردم روستای حسینی دهگلان در استان کردستان دهها تن مضروب و 5 نفر از اهالی این روستا بازداشت شدند.
صبح روز چهارشنبه 25 آذر ماه تعداد زیادی از مأموران نیروی انتظامی به قصد تصرف بخشی از زمینهای کشاورزی روستای حسینی به نفع شخصی که مدعی مالکیت بر این اراضی میباشد وارد این روستا در 3 کیلومتری شهر دهگلان شدند.
تلاش نیروهای انتظامی برای خلع ید از کشاورزان منجر به بروز درگیری بین طرفین گردید. در این درگیریها دهها تن مضروب شدند که تعدادی از آنان زنان و مردان سالخورده بودند. همچنین مأموران انتظامی اقدام به بازداشت 5 نفر از معترضان کردند. نام 3 تن از بازداشت شدگان رامین فتاحی، رضا آیینی و ایوب فلاحی است.
یکی از شاهدان عینی که خود اهل روستای مزبور است در این مورد به خبرگزاری دیدهبان حقوق بشر کردستان گفت: ساعت 8 صبح چهارشنبه 25 آذر بیش از 300 مأمور نیروی انتظامی مجهز به باتوم و گاز اشک آور با چندین دستگاه مینی بوس و تویتا وارد روستا شدند. اهالی روستا با اطلاع از قصد آنان برای تصرف زمینهای کشاورزیشان خواستند تا مانع از این اقدام شوند. مرد و زن در مسیر حرکت ماشینهای نظامی صف کشیدند تا از این طریق از پیش روی آنان جلوگیری کنند. اما مأموران با استفاده از باتوم و گاز اشک آور به مردم حمله کردند. مردم نیز به دفاع از خود پرداختند. این درگیریها تا ظهر ادامه یافت. تعداد زیادی مضروب شدند و نهایتاً 5 نفر را بازداشت کردند.
وی در رابطه با علت حضور نیروهای انتظامی در روستای حسینی و دلیل اقدام آنان برای تصرف زمینهای کشاورزی این روستا چنین گفت: وارث خان پیشین این روستا مدعی مالکیت بر بخش زیادی از زمینهای کشاورزی روستا است. در حالی که بعد از انقلاب و برافتادن نظام خانی در روستاها تمام این زمینها به نام افرادی که سالهای طولانی روی آنها کار کرده بودند سند خورده است. در حال حاضر منبع درآمد 36 خانوار از طریق کشت و کار روی این زمینها تأمین میشود. اخیراً فرد مذکور با ادعای مالکیت بر بخشی از زمینهای کشاورزی این روستا بر علیه زمین داران اقامهی دعوا کرده است. تا کنون هیچ چیزی از طریق دادگاه به نفع وی ثابت نشده است. ولی طی مدت اخیر این فرد با استفاده از نفوذی که در دستگاههای دولتی دارد توانسته است بر کشاورزان این روستا برای تخلیه زمینها فشار آورد.
اهالی روستای حسینی دهگلان با ابراز اعتراض نسبت به آنچه لشکرکشی نیروهای نظامی به روستای خود عنوان کردهاند خواستار پیگیری مراجع دولتی و قضایی شهر دهگلان و استان کردستان در این مورد و آزادی بازداشت شدگان و رفع خسارات مالی و جانی از حادثه دیدگان شدهاند.
جمعه 27 آذر 1388


عکس از ارشیو

No comments:

Post a Comment