Wednesday, December 30, 2009

رسانههاي آلمان: حکومت ديني در ايران شکست خورده است

رسانههاي آلمان: حکومت ديني در ايران شکست خورده است

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۹


حوادث روز عاشورا در ايران توجه تمامي رسانههاي آلمان را به خود جلب کرده است. اين رسانهها علاوه بر پوشش خبري اين حوادث، به تحليل و تفسير اوضاع ايران و چشمانداز آتي تحولات نيز پرداختهاند.
گزارش زير بازتابي است از برخي نکات تحليلي روزنامههاي صبح سهشنبه 29 دسامبر (8 دي) آلمان.
حاکميت پاسخي جز سرکوب خشونتبار ندارد
روزنامهي وست دويچه سايتونگ مينويسد: ”ايران در جوش و خروش است. درگيريهاي خونين خياباني در تهران و ديگر شهرهاي ايران دستکم 8 کشته بجاي گذاشته و صدها نفر بازداشت شدهاند“. به نوشتهي 'وست دويچه سايتونگ'، توسل به خشونت هم از سوي رژيم و هم از ميان مخالفان در حال افزايش است. هيچ نشانهاي وجود ندارد که گروه حاکم پاسخي غير از سرکوب خشونتبار، در تظاهرات مخالفان داشته باشد، ليکن اين نسخهاي است که اعتراض را شدت ميبخشد.
چشمانداز ناروشن است
روزنامهي ”فلنسبورگر تاگسبلات“ در تفسير خود نوشته است: ”چشمانداز جنگ قدرت در ايران کاملا ناروشن است“. به نوشتهي اين روزنامه، ”پيروزي مخالفان حتي اگر به معناي عدول از ايدهي ”جمهوري اسلامي“ هم نباشد، يک فرايند دموکراتيزاسيون در داخل ايران و يک گشايش محتاطانه در سياست خارجي و در نگاه به جهان خارج، ميتواند وضعيت در منطقه، از فلسطين تا افغانستان را آرام کند و حتي ممکن است در حل و فصل مناقشهي اتمي موثر باشد“.
روحانيون به عنوان 'دکور'
روزنامهي 'وستدويچه سايتونگ' مينويسد که ” 'جمهوري اسلامي' مدتهاست که ديگر 'حکومت ملاها' نيست بلکه در دست گروهي از پرورشيافتگان جنگ با عراق افتاده که از روحانيون به عنوان 'دکور' استفاده ميکنند“.
قطبيشدن جامعه
روزنامهي 'ويسبادنر کورير' در ارزيابي خود از حوادث عاشورا در ايران مينويسد: ”قطبيشدن جامعه ايران يافتن راهحلي مسالمتآميز براي اختلافات را روز به روز دشوارتر ميسازد. جهان خارج از ناآراميهاي داخلي ايران بهرهبرداري نکرده است. به نظر اين روزنامه، در شرايط کنوني برقراري تحريمهاي شديد بينالمللي عليه ايران، در عمل فقط به سود تبليغات رژيم تمام خواهد شد که مخالفان خود را عوامل خارجي و يا خط گرفته از خارج معرفي ميکند. اين روزنامهي آلمان در پايان تفسير خود نوشته ست، ايرانيها بايد خود رژيم ديکتاتوري حاکم بر کشورشان را ساقط کنند.
نگران فرو رفتن جامعه در خشونت
روزنامهي 'برلينر سايتونگ' در تفسير خود نوشته است که ”بسياري از ايرانيان، از جمله حاميان سرشناس جنبش سبز، مانند رئيس جمهور پيشين محمد خاتمي و رهبر اپوزيسيون ميرحسين موسوي، در حال حاضر فقط خواهان اصلاح نظام اسلامي در ايران هستند نه برانداختن آن“. به نوشته اين روزنامه، ”اکثر ايرانيان صاف و ساده نگران فرو رفتن جامعه در خشونت و هرج و مرج و خونريزي هستند؛ چيزي که کاملا قابلفهم است. به نظر اکثر مردم تحولات نبايد در مسيري جريان يابد که مخالفان خواهان آن هستند“.
اميدي که از بين رفت
روزنامه 'مرکيشه آلگماينه سايتونگ' نوشته است: ”اميد به يک حکومت شيعي ميانهرو در ايران در ميان بسياري از جوانان و دانشجوياني که عليرغم فشارها براي تظاهرات عليه رژيم به خيابانها ميآيند، با درگذشت آيتالله منتظري از بين رفت. آيتالله منتظري حکومت ديني در شکل کنوني آن در ايران را شکستخورده اعلام کرد“.
به نظر تحليلگر اين روزنامه، ”جواناني که امروز در ايران جان خود را در معرض خطر قرار ميدهند، در پي حکومتي هستند که در آن آزاديشان تامين و آرزوهايشان تحقق پيدا کند، اما هستهي اصلي قدرت با تمام قوا تلاش ميکند از اين کار جلوگيري کند، زيرا آنها ميدانند پيروزي مخالفان پايان عمر آنهاست“.

No comments:

Post a Comment