Wednesday, December 30, 2009

اعدام یک زندانی واعتراضات گسترده زندانیان نسبت به آن Share

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،صبح امروز زندانی اردشیر گشاورز در زندان گوهردشت کرج اعدام شد.

بامداد روز چهارشنبه حوالی ساعت 06:30 صبح زندانی اردشیر گشاورز که از یک هفته پیش برای اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل شده بود در محوطه زندان گوهردشت کرج اعدام شد. اردشیر گشاورز 35 ساله بیش از 6 سال است که در زندان بسر می برد. او اکثر دوران بازداشت خود را در بند1 زندان گوهردشت کرج بسر برد.

در پی انتشار خبر اعدام این زندانی در بند 1 زندان گوهردشت کرج، زندانیان این بند در یک اقدام بی سابقه و غیر معمول اقدام به اعتراضات گسترده نمودند کردند. اعتراضات ابتدا در سالن 3 ( طبقه 2 ) این بند شروع شد و به مرور به سالن 1 (طبقه همکف) گسترش یافت. زندانیان شروع به سر دادن شعار علیه پاسداران بندها ،مسئولین زندان و سپس علیه کل رژیم نمودند. پاسداربندها وقتی با این اعتراضات خشمگینانه مواجه شدند اقدام به ترک این بند کردند. و اعتراضات آنها به اوج خود رسید.

حوالی ساعت 07:30 دقیقه تمامی گارد زندان گوهردشت به بند 1 آورده شدند ولی شدت اعتراضات به حدی بود که قادر به واکنشی نبودند. سپس نیروهای کمکی گارد از زندان کچوئی،قزل حصار و زندان اوین به این بند اعزام شدند.حوالی ساعت 09:00 صبح وقتی که تمرکز نیروهای گارد زیاد شد یورش خود را به بند 1 آغاز کردند و درگیری نسبتا شدیدی بین زندانیان و گاردیها روی داد. بعضی از گزارشات حاکی است که در این یورش بیش 160 نفر از نیروهای گارد چند زندان شرکت داشتند.در این یورش که سربازها را وادار به شرکت کرده بودند یکی از سربازها از یورش به زندانیان سرباز زد. این سرباز توسط یکی از سرهنگ های گارد زندان رجائی شهر در مقابل چشمان زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. نیروهای گارد زندان در این یورش بیش از 15 نفر از زندانیان را دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

نیروهای گارد پس در دست گرفتن کنترل نسبی بند آنها را در سرمای شدید به سالن هواخوری منتقل کردند و اقدام به بازرسی تمام اتاقهای آنها نمودند.بازرسیها وحشیانه بود و آنها به عمد اقدام به تخریب وسائل شخصی زندانیان می کردند.

لازم به یاد آوری است اردشیر گشاورز به اتهام درگیری با نیروی انتظامی که منجر به قتل یکی از آنها شده بود محکوم به اعدام شد این زندانی اهل کرمانشاه است و یکبار هم موفق به فرار از زندان گوهردشت کرج شده بود. رسانه های حکومتی آن زمان به دروغ اعلام کردند که او قاتل قاضی مقدس که موفق به فرار از زندان شده است .

اعدام های گروهی که با انگیزهای سیاسی جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه به اجرا در می آید با دستور علی خامنه ای ولی فقیه مطلقه رژیم و قاضی منصوب وی صادق لاریجانی صورت می گیرد.علی خامنه ای مرتکب جنایات متعددی علیه مردم ایران شده است و او عملا بعنوان یک جنایتکار علیه بشریت است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام های که به دستور ولی فقیه برای ایجاد جورعب و وحشت در جامعه صورت می گیرد به عنوان یک جنایت علیه بشریت را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و مراجع بین المللی برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران خواستار ارجاع پرونده جنایتهای ضد بشری این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
09 دی 1388 برابر با 30 دسامبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر


عکس از ارشیو

No comments:

Post a Comment