Wednesday, December 30, 2009

واشنگتن پست: درگيريها به اپوزيسيون نيرو مي بخشد

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۰/۹


- به قلم توماس اردبرينك (Thomas Erdbrink)- درگيريهاي شديد روز يكشنبه در چندين شهر ايران با برجاي گذاشتن 5 كشته و شمار زيادي مجروح, خطر را براي هر دو طرف در حالي افزايش مي دهد كه دولت تلاش مي كند جنبش احياشدة اپوزيسيون را به كنترل درآورد.…
وب سايت اپوزيسيون گزارش كرده است كه تا 12 تن از تظاهرات كنندگان كشته شدهاند كه شامل خواهرزداة ميرحسين موسوي كانديد مغلوب رياست جمهوري ميباشد. دولت مرگ 5 نفر را در تهران تصديق كرد, ليكن مسئوليت آن را نپذيرفت و پليس گفت كه از سلاحهاي خود استفاده نكرده است.
اين شمارش در تعارض است با شماري از طرف منابع اپوزيسيون كه گزارش كردند نيروهاي امنيتي در چندين جا روي مردم آتش گشوده است.
شاهدان عيني هم چنين گزارش كردهاند كه تظاهراتكنندگان كه تعداد آنها به دهها هزار مي رسد با نيروي عجيبي با لگد و مشت به افسران پليس و به آتش كشيدن ساختمانها و خودروهاي دولتي با آنها به مقابله پرداختند.
در واشنگتن كاخ سفيد “سركوبي خشن و ناعادلانة“ مردم توسط دولت را محكوم كرد.
مير حمر (Mir Hammer) سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در بيانيه يي گفت, “اميد و تاريخ در طرف كساني است كه بهطور صلح آميزي در پي حقوق بينالمللي خود مي باشد.”…
روز يكشنبه, تظاهراتكنندگان در سراسر تهران پخش شده بودند كه بسياري از آنها با نيروهاي امنيتي درگيري شديدي داشتند كه مي خواستند جمعيت را متفرق كنند. پليس گفت كه حداقل 300 “توطئه گر“ دستگير شدهاند و 10 پليس زخمي شده است.
در حالي كه دود غليظ ناشي از گازاشك آور بخش عظيمي از تهران را پوشانده بود, تهران تبديل به صحنة درگيري تن به تن بين نيروهاي امنيتي و تظاهرات كنندگان شده بود.
در يك نقطه, طبق گفتة شاهدان, اعضاي شبهنظامي بسيج طرفدار دولت با عبور از 2 مانع تظاهرات كنندگان روي تظاهرات كنندگان آتش گشودند. در جاهاي ديگر كه هر موقع نيروهاي امنيتي وارد مي شد تا تظاهراتكنندگان را متفرق كند, مردم شروع به حمله عليه پليس كرده و با پرتاب سنگ به سمت آنها, خودروهاي آنها را نيز به آتش كشيدند.
حميدرضا جلائيپور, يك حامي اپوزيسيون و استاد جامع شناسي دانشگاه تهران گفت, “اعتراضات مردم عميق تر و گسترده تر و راديكالتر شده است. وي گفت انتظار بايد داشت كه دولت اقدام به سركوبي حتي شديدتري نسبت به تابستان كند. وي گفت, “همه چيز محكمتر و قويتر خواهد شد.”
وي پيشنهادي را داد كه بعيد است دولت دنبال كند:“راه حل صحيح براي دولت اين است كه پاسخ درخواستهاي اپوزيسيون را بدهد و نه اين كه جلو آن بايستد و از آن جلوگيري كند.”

No comments:

Post a Comment