Saturday, December 19, 2009

عفو بین الملل خواهان آزادی مجید توکلی شد

خبرگزاری هرانا_ حقوق شهروندان، اندیشه وبیان: مجید توکلی در تجمع اعتراضی روز دانشجو در دانشگاه امیر کبیر بازداشت شد.

به گزارش بخش فارسی بی بی سی، مجید توکلی، دانشجوی اخراجی دانشگاه امیر کبیر و عضو سابق انجمن اسلامی این دانشگاه است که روز ۱۶ آذر در تجمع اعتراضی دانشجویان در این دانشگاه سخنرانی کرد و بعد از خروج از دانشگاه بازداشت شد.

به دنبال این بازداشت، تصاویری از آقای توکلی با حجاب زنانه نشان داده شد که عفو بین الملل می گوید برای تحقیر او صورت گرفت.

انتشار عکس مجید توکلی با چادر واکنش های گسترده ای از جانب مخالفان دولت ایران در پی داشت.

ساعاتی بعد از بازداشت مجید توکلی، خبرگزاری های فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است و ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ایران با انتشار عکس هایی از آقای توکلی که مقنعه آبی و چادر سیاه بر سر داشت ادعا کردند که او بعد از سخنرانی اش با پوشیدن این لباس قصد فرار از دانشگاه را داشته است.

تعداد زیادی از مردان حامی جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز، با بر سر کردن حجاب و انتشار عکس هایشان با آقای توکلی اعلام همبستگی کردند. پیام آنها این بود که حجاب زنانه را مایه تحقیر نمی دانند که انتشار عکس های مجید توکلی با حجاب زنانه باعث تحقیر او شود.

عفو بین الملل می گوید بر روی بسیاری از این تصاویر، شعار "ما همه مجید هستیم" دیده می شد.

این سازمان حقوق بشری می گوید از محل نگهداری آقای توکلی اطلاعی در دست نیست و او در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری ها است.

برادر مجید توکلی در همین باره به بی بی سی فارسی گفته است که با گذشت بیش از ده روز از بازداشت او، خانواده اش هیچ خبری از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت آقای توکلی ندارند.

عفو بین الملل می گوید بر این باور است که آقای توکلی یک زندانی عقیدتی است که تنها به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حقوق قانونی خود مانند آزادی بیان بازداشت شده است.

حسیبه حاج سهراوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین الملل، گفته است که مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط مجید توکلی و سایر دانشجویان بازداشت شده را آزاد کنند.

No comments:

Post a Comment