Saturday, December 19, 2009

ده روز بی خبری مطلق از مجید توکلی

علی توکلی برادر مجید توکلی دانشجوی بازداشتی در مصاحبه با بی بی سی اعلام داشت با گذشت 10 روز از بازداشت او هیچ خبری از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت وی ندارند.


خبرگزاری هرانا _ حقوق زندانیان: یکی از اعضای خانواده مجید توکلی، فعال دانشجویی بازداشت شده در روز ۱۶ آذر در تهران، می گوید با گذشت بیش از ده روز از بازداشت او، خانواده اش هیچ خبری از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت آقای توکلی ندارند.


علی توکلی، برادر مجید توکلی، به بی بی سی فارسی گفت خانواده او در این ده روز دو بار به دادگاه انقلاب مراجعه کرده اند که هر بار پاسخی به آنها داده نشده و آنها هنوز نمی دانند مجید توکلی را چه نهادی بازداشت کرده و در چه محلی زندانی است.


به گفته برادر آقای توکلی، وکیل مجید توکلی نیز به دادگاه مراجعه داشته اما به او نیز اطلاعی از وضعیت موکلش داده نشده است.


مجید توکلی، دانشجوی اخراجی دانشگاه امیر کبیر و عضو سابق انجمن اسلامی این دانشگاه است که روز ۱۶ آذر در تجمع اعتراضی دانشجویان در این دانشگاه سخنرانی کرد و بعد از خروج از دانشگاه بازداشت شد.


به گفته شاهدان عینی مامورانی که مجید توکلی را بازداشت کردند او را در هنگام بازداشت شدیدا کتک زدند.


ساعاتی بعد از بازداشت مجید توکلی، خبرگزاری های فارس و ایرنا با انتشار عکس هایی از آقای توکلی که مقنعه آبی و چادر سیاه بر سر داشت ادعا کردند که او بعد از سخنرانی اش با پوشیدن این لباس قصد فرار از دانشگاه را داشته است.


علی توکلی به بی بی سی فارسی گفت به گفته شاهدان عینی، مجید توکلی هنگام سخنرانی کاپشن سرمه ای بر تن داشته و برای بیرون رفتن از دانشگاه یک کاپشن کرم رنگ پوشیده است و هنگام بازداشت هم همین لباس را بر تن داشته است.


علی توکلی گفت: "هدف از انتشار این عکس ها خرد کردن مجید بود. آنها می خواهند او را بترسانند. اما اگر قرار بود بترسد نمی رفت در دانشگاه سخنرانی کند."


انتشار عکس مجید توکلی با چادر واکنش های گسترده ای از جانب مخالفان دولت ایران در پی داشت.


تعداد زیادی از مردان حامی جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز، با بر سر کردن حجاب و انتشار عکس هایشان با آقای توکلی اعلام همبستگی کردند. پیام آنها این بود که حجاب زنانه را مایه تحقیر نمی دانند که انتشار عکس های مجید توکلی با حجاب زنانه باعث تحقیر او شود.


سابقه بازداشت


مجید توکلی دانشجوی اخراجی دانشگاه امیرکبیر در اردیبهشت ۱۳۸۶ همراه با دو دانشجو دیگر در پی انتشار چهار نشریه دانشجویی دانشگاه امیر کبیر به نامهای آتیه، سحر، ریوار و سرخط که موجب ایجاد تنش و درگیری در دانشگاه شد، توسط وزارات اطلاعات دستگیر شد.


این دانشجویان اعلام کرده بودند که نشریات مذکور جعلی هستند و "با سوء استفاده از آرم و نشان نشریات اصلی" چاپ شده اند.


در زمان بروز تنش ها، گردانندگان این نشریات دانشجویی مدعی شدند هدف از "جعل" این نشریات، فراهم کردن بهانه ای برای تعطیلی کلیه نشریات دانشجویی بوده است.


این سه نفر هفت ماه پس از بازداشت، از اتهام توهین به مقدسات، حرم اهل بیت، مراجع، مردم شهرستان قم و شهر قم تبرئه شدند، اما بخاطر مسئول دانستن نیروهای بسیج دانشگاه امیرکبیر در انتشار نشریات به اذعان آنها "جعلی"، به نشر اکاذیب متهم و محکوم شدند.


پرونده سه دانشجو با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت و مجید توکلی به ۳۰ ماه حبس محکوم شد


این سه دانشجو پس از تحمل ۱۵ ماه حبس در مرداد ۱۳۸۷ به طور مشروط آزاد شدند.


اما آقای توکلی در بهمن همان سال دوباره و در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر جمهوری اسلامی، دستگیر شد و نزدیک به سه ماه را در زندان گذراند.

No comments:

Post a Comment