Thursday, January 21, 2010

ممنوعیت از فعالیت سیاسی: حربه جدید برای فشار بر دانشجویان

پنجشنبه، ۱ بهمن، ۱۳۸۸

مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب، به هشت سال و نیم حبس تعزیری (اجتماع و تبانی علیه نظام ۵ سال، تبلیغ علیه نظام سال، توهین به رهبری دو سال، توهین به ریاست جمهوری ۶ ماه) پنج سال فعالیت از فعالیت های سیاسی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. آن گونه که برادر مجید توکلی اعلام کرده است، خانواده وی اطلاع چندانی از کم و کیف قضیه ندارند و تنها از طریق ابلاغ حکم به وکیل توکلی، در جریان این مساله قرار گرفته اند.

صدور حکم 5 سال محرومیت از فعالیت سیاسی ـ که پیش از این شاهد صدور شکل سنگین تر آن برای احمد زیدآبادی بودیم ـ به گفته فعالان دانشجویی، حربه جدید دستگاه امنیتی برای افزایش فشار بر است. این در حالی است که حقوق دانان، صدور چنین حکمی را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی می دانند و بر این عقیده اند که اصولا چنین مجازاتی در قوانین جزایی جمهوری اسلامی وجود ندارد.

دانشگاه علم و صنعت: صدور 3 سال حکم حبس

آن گونه که خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است، علی پرویز، از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پرویز که دانشجوی رشته کامپیوتر این دانشگاه است، روز 12 آبان در منزل حود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. از جمله اتهامات پرویز تهیه و توزیع فیلم و عکس از اعتراضات دانشجویی، بالاخص تجمع دانشجویان خواجه نصیر در اعتراض به حضور صفار هرندی در دانشکده برق این دانشگاه در تاریخ ۱۰ آبان و اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز ۱۳ آبان اعلام شده است.

همچنین گفته می شود جلسه دادگاه سهیل محمدی، دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز برگزار شده که هنوز خبری درباره حکم صادره منتشر نشده است. گفتنی است هم اکنون 12 دانشجوی دانشگاه علم و صنعت در بازداشت هستند.

از سوی دیگر بی خبری از وضعیت نفیسه اصغری، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف، باعث نگرانی درباره وضعیت وی شده است. وی که تنها دانشجوی دختر بازداشت شده دانشگاه شریف است، از دانشجویان ممتاز رشته شیمی است و روز هشتم دی ماه بازداشت شده.

دانشجویان کرد: تداوم بازداشت 13 نفر

آن گونه که سایت خبری "روانیوز" گزارش داده است، سجاد مرادی، کیوان مختاری و ناصر احمدی، سه دانشجوی دربند کرد، پس از تحمل بیش از 40 روز بازداشت، از زندان آزاد شدند. هنوز از علل بازداشت و اتهامات این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

با آزادی این سه تن، هنوز بیش از 13 تن از دانشجویان کرد در بازداشت هستند که از وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

فرزاد کلبعلی، سروه ویسی، آمانج حیدری، پخشان عزیزی، لیلا محمدی، احمد اسماعیلی، هژار یوسفی و عبدالله عارفی، ادریس مولودی، علیرضا مرادی، امجد کردنژاد دانشجویان بازداشتی هستند. بسیاری از این دانشجویان بعد از تجمعی که در روز 25 آبان در اعتراض به اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان برگزار کردند، بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.همچنین در روزهای گذشته اخباری از یورش نیروهای امنیتی و حراست کوی دانشگاه به محل سکونت فرزاد کلیعلی منتشر شده بود.

دانشگاه تهران: نامه سرگشاده به نماینده مجلس

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران وعلوم پزشکی تهران نامه سرگشاده ای خطاب به ابوترابی، مسئول پیگیری حوادث کوی دانشگاه از جانب مجلس شورای اسلامی منتشر کرد.

این انجمن در نامه خود با ذکر به بند کشیدن تعدادی از دانشجویان به دلیل اغتشاش در روز مذکور و همچنین انتقال شماری از دانشجویان در شب واقعه به ساختمان وزارت کشور، خواستار پیگیری حوادث کوی دانشگاه شده تا از پایمال شدن حقوق دانشجویان جلوگیری گردد. در این نامه آمده است: "شما به خوبی میدانید که دانشجویان بازداشت شده در آن شب دهشتناک به زیرزمین وزارت کشور منتقل شدند. حرفمان را به شهادت متواتر دانشجویان بازداشتشده مستند نمیکنیم که شاید به روایتی خس و خاشاک باشند و قولشان نتواند مستند قرار گیرد، هرچند که در این واقعه متاسفانه حتی دانشجویان نورچشمی حاکمیت نیز از دستگیریهای فلهای در امان نماندند.همکار محترم شما جناب آقای زاکانی در سخنرانیهای متعدد و از جمله در سخنرانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به صراحت بر انتقال دانشجویان بازداشت شده به وزارت کشور صحه گذاشت. حسب گفتههای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس دانشگاه تهران نیز در جلسات کمیته مجلس این امر( انتقال دانشجویان به ساختمان مرکزی وزارت کشور) را تایید کرده است."

در این نامه همچنین با اشاره به بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران آمده است: "امروز تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران به اتهام اغتشاش در روز مورد نظر به بند کشیده شدهاند. افرادی نوعا غیر سیاسی و کمتر فعال که اینک در دوره بازداشت از حداقل حقوق انسانی همچون تماس و ملاقات با خانواده و نیز برخورداری از وکیل محرومند و بیم آن میرود که در شرایط نامناسبی نگهداری شده و وادار به اعتراف و اقرار به اعمال ناکرده شوند. حتی شنیدههای ما حاکی است که دادگاه برخی از آنها قبل از دسترسی به وکیل برگزار شده است."

این نامه با اشاره به عوض شدن جای متهم و شاکی، چنین ادامه داده است: "امروز باید کسانی پشت میلههای زندان باشند که دستور حمله به دانشجویان بیگناه را صادر کردند و دانشجویان را به صورت غیر قانونی بازداشت و به وزارت کشور منتقل کردند، امروز باید کسانی در صف اول محاکمه قرار گیرند که متاسفانه با حمایتهای بیدریغ دولتی همچنان از تیغ عدالت گریخته اند، نه اینکه عده ای از دانشجویان، بیگناه و بی علت متهم و محاکمه شوند. نگرانی اصلی ما در حال حاضر وضعیتی است که دوستانمان در سکوت و بیدردی آگاهان امور به ناحق با آن مواجه شدهاند و از کلاس درس به سلول های زندان منتقل شدهاند و به جای همسخنی با دوستان همکلاسی و پاسخگویی به استادانشان باید روزگار در تنهایی بگذرانند و پاسخگوی سوالات بازجو باشند و البته باید خوشبین باشیم که بپنداریم فقط به سئوالات پاسخ میدهند، حالیکه در هنوز حتی به وکیل هم دسترسی ندارند."

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران وعلوم پزشکی تهران در پایان نامه خود چنین آورده است: "از شما میخواهیم که به عنوان مسئول کمیته پیگیری و شخصی که همواره در روزهای سخت دانشگاه و از جمله در حوادث تلخ 18 تیر 1378، مامن و پناهگاه دانشجویان آسیب دیده و زخم خورده بودهاید، با ورود مسئولانه خود به این قضیه جلوی وارد شدن صدماتی بیش از این بر پیکره دانشگاه را گرفته و از پایمال شدن حقوق دانشجویان و محاکمه ناعادلانه آنها به جرم های ناکرده جلوگیری به عمل آورید."

دانشگاه قزوین: 300 احضار و 4 اخراج

آن گونه که سایت های خبری گزارش داده اند، کمیته انضباطی دانشگاه بین المللی قزوین، حکم اخراج 4 دانشجوی این دانشگاه را صادر کرده است.

بنا بر گزارش ها، فرزام معینی، حامد هنرخواه، سید روح الله ترابی و فرشید آذرنیوش دانشجویانی هستند که با حکم کمته انضباطی به اخراج از دانشگاه محکوم شده اند. همچنین برای 6 نفر از دانشجویان احکام تعلیق از 2 تا 4 ترم صادر شده است.

پیش از این ۴۴ تن از اعضای هیئت علمی و اساتید این دانشگاه در اعتراض به روند امنیتی شدن فضای دانشگاه و حضور نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی در محیط دانشگاه و از بین رفتن استقلال دانشگاه، نامه ای نوشته بودند اما مدیریت دانشگاه بینالمللی قزوین و حراست این دانشگاه توجه ای به خواست های این استادان نکردند.

یکی از دانشجویان این دانشگاه به "روز" گفت: "از ابتدای ترم جاری، حدود 300 دانشجو به کمیته انضباطی احضار شده اند. همچنین بعضی از دانشجویان نیز توسط حراست دانشگاه، به اداره اطلاعات معرفی شده اند و چندین بار در این اداره مورد بازجویی قرار گرفته اند."

این دانشجو از وجود جو امنیتی سنگین در ان دانشگاه خبرداد. اخبار حکایت از آن دارد که این احکام با دخالت عابدینی، نماینده ولی فقیه دردانشگاه صادر شده است.

جسین محمدی
روز

No comments:

Post a Comment