Tuesday, December 22, 2009

احمد منتظری: نگذاشتند مراسم برگزار شود

احمد منتظری، فرزند آیتالله حسینعلی منتظری اعلام کرد که مراسم بزرگداشت این مرجع شیعه به دلیل حضور «گروهی بزرگ از لباسشخصیها» و «اشغال مسجد» توسط آنها بر هم خورده و این افراد «نگذاشتهاند که [مراسم] برگزار شود».


خبرگزاری هرانا - حقوق شهروندان، اندیشه وبیان: پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آیتالله منتظری در پیش از ظهر روز دوشنبه، قرار شده بود که علاقهمندان او پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم گرد هم آیند و به بزرگداشت این مرجع تقلید شیعه بپردازند.

احمد منتظری در مصاحبه خود با رادیو فردا ضمن اشاره به اینکه بین گروه هواداران آیتالله منتظری و جنبش سبز و این گروه از لباس شخصیها درگیریهایی پیش آمده و «تعدادی هم مجروح شدند» گفت که از این پس «شاید تصمیم بگیریم که مراسمی نباشد که مردم هم صدمه نبینند».

به دنبال درگذشت آیتالله حسینعلی منتظری، مرجع شیعه و از منتقدان سرسخت سیاستهای جمهوری اسلامی که برخی از او با عنوان «پدر معنوی جنبش سبز» یاد میکنند، «صدها هزار نفر» از هواداران او «از سراسر کشور» با حضور در قم در مراسم تشییع و خاکسپاری «باشکوه» او شرکت کردند.

آیتالله منتظری بامداد روز شنبه در ۸۷ سالگی و در اثر «عارضه قلبی یا مغزی» درگذشت.

به گفته احمد منتظری، «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بین دو گروه تلاش کرده است «درگیری پیش نیاید، اما درگیریهایی پیش آمد و تعدادی هم مجروح شدند».

آقای منتظری در گفتوگو با رادیوفردا اشاره کرد که «گروهی بزرگ از لباسشخصیها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند» با شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» مجلس ترحیم آیتالله منتظری را بر هم زدهاند.

پیشتر گزارشهای نیمهرسمی از محل برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری آیتالله منتظری حاکی از آن بود که پس از پایان مراسم که بر اساس تخمینها صدها هزار نفر در آن شرکت کردهاند، هزاران نفر از مردم در خیابانهای اطراف حرم فاطمه معصومه، محل خاکسپاری، دست به راهپیمایی زدند و درگیریهایی هم بین تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی گزارش شد.

به گفته فرزند آیتالله منتظری، با آن که مسئولین حکومتی شهرستان قم «کاملاً همکاری کرده و در مراسم ختم آیتالله شرکت کردهاند»، اما تاکنون محمود احمدینژاد نه در پیامی خصوصی و نه در پیامی عمومی به درگذشت آیتالله منتظری واکنشی نشان نداده است.

علاوه بر میرحسین موسوی و مهدی کروبی که روز دوشنبه با سفر به شهرستان قم در مراسم تشییع آیتالله منتظری حضور یافتند، علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در پیامی درگذشت او را تسلیت گفته است.

دو نامزد معترض به نتایج انتخابات که در ماههای اخیر از رهبران اعتراضهای مردمی بودهاند و هنوز آقای احمدینژاد را به عنوان پیروز انتخابات به رسمیت نشناختهاند، روز گذشته در بیانیهای مشترک ضمن اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه از مردم خواستند تا در مراسم تشییع آیتالله منتظری شرکت کنند.

آيتالله منتظرى از سال ۱۳۶۸ به عنوان يكى از منتقدان اصلى رهبران جمهورى اسلامى و بهويژه آيتالله على خامنهاى مطرح بود و به دنبال انتقادهای خود از حکومت چندين سال را در حصر خانگى به سر برد.

No comments:

Post a Comment