Monday, January 25, 2010

شكاف در نيروي پليس ايران ميتواند باعث مشكلات براي دولت شود

خبرگزاري فرانسه 4/11/88
به نظر ميرسد كه در نيروهاي پليس ايران شكافي دارد شكل ميگيرد. اين در حالي است كه مراسم هاي مهمي در ماه فوريه در پيش است, و در آينده نزديك قرار است كه كمك هزينههاي غذايي قطع شود. چنين وضعيتي فرصت را براي تظاهراتهاي جديد و استعداد خشونت فراهم ميكند.
مقامات سابق پليس در تهران, به منابعي كه با خبرگزاريها رابطه دارند گزارش كردند كه آنها را دارند با افراد روستاي كه به شدت محتاج پول هستند و حاضر به استفاده از اهرمهاي خشونت بدون درنگ هستند, جايگزين مي كنند.
بهرغم اين كه بسختي مي توان آمار دقيق را تشخيص داد, اما منابع در تهران ميگويند تقريباً 20 تا 30 در صد از نيروهاي پليس كه آمار تقريبي آنها 5000 ميشود از كار اخراج شدند. كه تعداد آن در نقاط ديگر كشور بيشتر ميشود. هم زمان 700 تا 900 شهروند بعنوان جايگزين آنها, در زمان تظاهرات وارد شدند, اما اين آمار در زمان صلح پايين ميآيد.
منابع ميگويند كه, اين بدين معني خواهد بود كه نيروي پليس در حال حاضر خيلي بيشتر از قبل غير سازمان يافته است. اين نيرو در اصل زير نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است, و مسئوليت آن حفظ آرامش و ثبات محلي است.
يك افسر سابق پليس گفت: ” خيلي از ما را دارند با اتوبوسهاي پر از افراد روستايي كه بجاي دفاع از ارزشهاي انقلاب اسلامي سال 1979 حاضرند براي يك تكه نان هر كار را بكنند, جايگزين مي كنند ”
مطابق گفته يك افسر ديگر پليس: ” نيت حمايت از رژيم در ميان استخدام شدگان نيروي انتظامي وجود ندارد. جوك اصلي اين است كه برخي از آنها به خودشان ميگويند يا فكر ميكنند كه پليس هستند. مرزها نامشخص هستند.”
او اضافه كرد: ”آنها فقط ميخواهند كه پول دريافت كنند. هيچ وفاداري و احساس وظيفهاي يا شرف يا نيت و تعهد ايدهئولوژيك وجود ندارد. اگر كه اين ادامه پيدا كند, ما روحيه و معني و مفهوم خود را از دست ميدهيم, و هيچ فرقي ميان ما و اسراييل و آمريكا نخواهد بود.” .....
يك افسر سابق پليس تهران گفت: ” من از اين فقدان وفاداري مذهبي و جهتي كه ما داريم ميرويم, متنفرم. پدر من در عراق شهيد شد و او براي اين كشته شد!؟”
اما اضافه كرد: ” من با تظاهرات كنندگان مخالف هستم, من به جمهوري اعتقاد دارم. اما من همچنين با خشونت كه در مقابله با تظاهركنندگان به كار ميرود هم مخالف هستم.”
اين اقدام جايگزيني در حالي انجام ميشود كه يك سري مراسم در ماه فوريه قرار است صورت گيرد.
1 - 4 فوريه (16 بهمن) : روز چهلم عاشورا (اربعين حسيني) , كه باعث تظاهراتهاي خشونت آميز و گسترده شد.
2 - 11 فوريه (22 بهمن) : سي و يكمين سالگرد انقلاب ايران
3 - 15 فوريه (24 بهمن) : رحلت پيامبر خدا محمد و شهادت امام حسن
همزمان , رئيس جمهور محمود احمدي نژاد, اعلام طرحي را كرده كه از كمك هزينههاي سوخت, برق, شير, گندم و ديگر مايحتاج, كاسته مي شود. پيشنهاد اين طرح هفته گذشته توسط شوراي نگهبان به تصويب رسيد, كه قرار است اين طرح 100 ميليارد دلار پس انداز كند.
هر دوي اين رويدادها باعث به وجود آمدن شرايط براي نارضايتي عمومي احتمالا خشونت آميز شده است.
يك افسر سابق پليس ديگر در تهران گفت: ” من شنيده ام كه قرار است ما به زودي خود را براي ماه فوريه آماده كنيم, چون كه سالگرد انقلاب در آن است. شايعاتي هست كه شايد حملات تروريستي و قتل هاي بيشتري صورت بگيرد. با چنين وضعيتي نيروهاي تازه استخدام شده زيادي هم هست كه قرار است وارد شوند و معمولاً آنها رحم و دلسوزي به مردم عادي نشان نمي دهند.”
يك مهندس در تهران گفت, اما به نظر ميرسد كه شهروندان آماده هستند كه با آنها رو در رو شوند. تظاهرات عاشورا در ماه گذشته, كه حملات تمام عيار برعليه مساجد و اعضاي روحاني جامعه را شامل مي شد,”به اين رژيم چيزي را اثبات كرد.” او اضافه كرد: ” ما جنگ خود را تعطيل نخواهيم كرد. ما چيزي براي از دست دادن نداريم. تنها كاري كه ميتوانيم انجام دهيم اين است كه به خيابانها بازگرديم.”

آژانس ايران خبر - ۱۳۸۸/۱۱/۵

No comments:

Post a Comment