Sunday, January 17, 2010

اتحادیه دانشویان دانشگاه های اروپا خواستار تحریم ایران شد

اتحادیه دانشویان دانشگاه های اروپا با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن بازداشت بیش از ۸۰ دانشجو در روز عاشورا خوستار خواستار واکنش تمامی دولت های اروپایی، شوراهای محلی، سازمان های غیردولتی، گروه های حقوق بشری، موسسات آموزشی و سازمان های دانشجویی نسبت به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شد.


به گزارش خبرنامه امیرکبیر این اتحادیه دانشجویی در بیانیه خود خطاب به جامعه دانشگاهی جهانی اعلام کرده است که اعتراض آنان می تواند نقش بسیار مهم و اثرگذاری را داشته باشد.


این اتحادیه دانشجویی همچنین از دولت های کشورهای اروپایی خواسته است تا در اعتراض به نقض حقوق بشر، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با حکومت ایران را قطع کنند.


برای مشاهده اصل این بیانیه به این لینک میتوانید مراجعه کنید. متن فارسی این بیانیه که توسط پویان محمودیان ترجمه شده، در ذیل آمده است.



اعضا محترم و مدافعان حقوق بشر


در ۷ ماه گذشته جهان شاهد بی عدالتی آشکاری بوده است که از طرف حکومت ایران بر معترضان صلح طلب روا داشته شده است. ما، اتحادیه دانشجویان اروپا، در زمینه آگاه سازی جهانیان در مورد سرکوب آزادی های ایرانیان فعال بوده ایم و جز سازمان های فعال در سراسر اروپا که همبستگی خود را با جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران ابراز کرده اند.


هرچند سرکوب های بی رحمانه علیه معترضین صلح طلب، برخورد های زننده و خشن با زندانیان سیاسی (از جمله تجاوز و شکنجه) و اخیرا بازداشت بیش از ۸۰ دانشجو می تواند حاکی از افزایش خشونت باشد. آنچه در طول دو هفته ی اخیر رخ داده است جان تعداد بیشتری از انسان های بی گناه را به مخاطره انداخته است و از همین رو شرایط عکس العمل سریع را می طلبد و توجه ویژه ای را می طلبد.


هدف این نامه در درجه اول تصریح مجدد بر اهمیت تلاش های اخیر ایرانیان در رسیدن به آزادی است و در درجه بعد درخواستی عاجزانه است از شما تا آنان را در برابر نقض گسترده حقوق بشر و یا حتی در مواردی مرگ حمایت کنید.


ما مایلیم تا توجه شما را به موارد زیر جلب کنیم:


گزارشات حکومتی حاکی از آن است که در طی تظاهرات نوزدهم دسامبر (مصادف با درگذشت روحانی ارشد مخالف آیت الله منتظری) حداقل ۸ نفر کشته شده اند و قریب به ۱۳۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان بازداشت شده اند. در روز مقدس و محترم عاشورا (مصادف با ۲۶ دسامبر) نیز بسیاری کشته و بازداشت شده اند. دستگیری مخالفان سیاسی در تهران و سایر شهرها ادامه دارد. فعالین دانشجویی، زنان، جوانان، کارگران، مادران، فعالین حقوق کودک و نیز زندانیان سیاسی سابق در میان بازداشت شدگان هستند.


زندانیان پیش از این تجاوز وحشیانه و استفاده مکرر از شکنجه بر علیه خود را تجربه کرده اند. این شرایط توصیف شده در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که می تواند دلیلی بر سقوط وضعیت حقوق بشر به اسفبارترین نقطه خود تا کنون باشد.


بیش از ۸۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های مختلف در سرتاسر ایران در روز بسیت و هفتم دسامبر بازداشت شده اند. در میان آنان می توان به فعال برجسته دانشجویی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت، بهاره هدایت، اشاره کرد.


محسن اژه ایی دادستان کل ایران اعلام کرده است که حداقل از سه نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شده به اعدام محکوم خواهند شد. وی همچنین هشدار داده است که تعداد بیشتری از زندانیان سیاسی در روزهای آتی اعدام خواهند شد. سخنگوی مجلس ایران، علی لاریجانی نبز به همران تعداد دیگری از مقامات هشدار داده اند که با هر گونه تظاهرات اعتراضی به شدت برخورد خواهد شد.


دستگاه قضایی به همراه نیروهای امنیتی و قضایی منتسب به رهبر جمهوری اسلامی نیز احکام اعدام برخی از بازداشت شدگان روز آشورا را تایید کرده اند.


کمیته حمایت از حقوق بشر در کردستان اعلام کرده است که اخیرا حکومت یک زندانی سیاسی کرد که از سال 2007 در زندان نگه داشته می شده را اعدام کرده است. این اعدام روند قانونی خویش را طی نکرده است و مقامات از تحویل جسد این زندانی به خانواده اش امتناع می ورزند.


دموکراسی و حقوق بشر برای تمامی انسان ها در سرتاسر دنیا است و برای دست یابی و استقرار آن در گوشه کنار این جهان کارهای بسیاری مانده است که بایست انجام گیرد بالاخص در مکان هایی که در آنها مردم امکانات بسیار ناچیزی در فریاد و بیان دغدغه های خویش دارند. فقدان دسترسی به رسانه ها و سرکوب ابزارهای ارتباطی با سایر نقاط جهان سبب شده است تا جنایت فراوان صورت پذیرفته با تاخیر مورد تایید جهانیان قرار گیرد. به عبارت دیگر قساوت معمولا هنگامی صورت می پذیرد که دولت ها، سازمان ها و رسانه ها بسیار کند عمل می کنند.


هرچند که از نظر ما ارتباطات محدود و به تبع آن اطلاعات محدود دریافت شده نمی تواند در مورد شرایط فعلی ایران بهانه قابل قبولی باشد. عکس ها، ویدیوها و گزارشات در ارتباط سرکوب وحشیانه و نقض حقوق بشر به خوبی توانسته اند جایگاه خود را در میان رسانه ها پیدا کنند. ما به عنوان شهروندان کشورهای آزاد و دموکراتیک مسئولیت داریم تا به درخواست کمک آنها پاسخ دهیم، درخواست های کمکی که متوجه تک تک ما هاست.


ما از شما می خواهیم تا به ما بپیوندید تا به تغییر و بهبود شرایط کمکی کرده باشیم. لطفا همبستگی خود را با مردم ایران نشان دهید. درخواست از دولت های اروپایی، شوراهای محلی، سازمان های غیردولتی، گروه های حقوق بشری، موسسات آموزشی، سازمان های دانشجویی و نیز درخواست از سایر اعضا جامعه ی دموکراتیک و مدنی خودمان برای مشارکت بیشتر در حمایت از این جنبش دموکراسی خواهانه می تواند یکی از راههای ممکن باشد.


با توجه به جنایت های اخیر و نیز اعتراضات مستمر مردمی، ما اعلام می کنیم:


۱ - دولت ها نباید در برابر نقض حقوق بشر ساکت بمانند و می بایست روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با رژیم ایران را قطع کنند.


۲ - گروه های حقوق بشری و سازمان های غیردولتی می بایست در زمینه وادار کردن حکومت ایران به رعایت حقوق بشر نقش فعال تری را ایفا کنند.


۳ - چهره های دانشگاهی می بایست بر این مهم واقف باشند که اعتراض ایشان می تواند نقش بسیار مهم و اثر گذاری را داشته باشد و اینکه همکاران ایشان در ایران شدیدا به همبستگی و همراهی آنها نیازمندند.


۴ - تمام سازمان های دانشجویی و در هر قالبی می بایست فعالیت هایی ترتیب دهند تا سطح آگاهی عمومی در مورد شرایط ناگوار تحمیل شده بر همکاران ایرانی را ارتقا بخشند. و نیز آنان را در راه تحقق بخشیدن به هدفشان که همانا دست یابی به ایرانی آزاد و دموکراتیک است، یاری بخشند.

زمان برای قربانیان سرکوب های احتمالی حکومت به سرعت می گذرد از این رو از شما تقاضا می کنیم که سریعا عمل کنید.


يکشنبه، ۲۷ دي، ۱۳۸۸

No comments:

Post a Comment