Monday, January 18, 2010

محمد یوسف رشیدی در بند ۲۰۹ اوین: اعتصاب غذای دوباره

دوشنبه، ۲۸ دي، ۱۳۸۸

محمد یوسف رشیدی فعال دانشجویی دربند پلی تکنیک از یک هفته پیش مجدداً در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این فعال دانشجویی در اعتراض به تمدید قرار بازداشت موقت خود و بلاتکلیفی در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. وی این مطلب را در آخرین ملاقاتش به اطلاع خانواده خود رسانده و اعلام کرده است تا مشخص شدن وضعیتش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

بیش از ۵۰ روز از بازداشت این فعال دانشجویی و حدود ۲۰ روز از آخرین جلسه بازجویی وی می گذرد اما وی همچنان بلاتکلیف در سلولهای 4 نفره بند ۲۰۹ زندانی است. وضعیت وخیم جسمی و ضعف بدنی شدید یوسف رشیدی در پی اعتصاب غذای اول نگرانیها بابت سلامتی وی را افزایش داده است.


محمد یوسف رشیدی یکی از دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران است که در پرونده فعالیتهای دانشجویی خود انتشار نشریه دانشجویی فریاد، عضویت در شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک و حضور فعال در بسیاری از تجمعات صنفی و سیاسی دانشگاه های تهران را دارد.

این فعال دانشجویی در اعتراض مردمی ۱۳ آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از سی ساعت بعد از احراز هویت به قید تعهد آزاد شد، اما بیست و سه روز بعد در منزل پدری خود در نوشهر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از یک روز بازداشت در زندان اطلاعات نوشهر به تهران منتقل شد. از آن زمان تا کنون محمد یوسف رشیدی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.

این فعال دانشجویی از اولین لحظه ی بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زد و در اولین و ملاقات حضوری خود به گفته ی مادرش کاهش شدید وزن داشته است به طوری که مادر وی در لحظات اول قادر به شناختن وی نبوده است.

یوسف رشیدی پس از۲۲ روز اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شد و به مدت یک هفته در بهداری زندان اوین بستری بود. وی با انتقال از سلول انفرادی به سلولهای۴ نفره ی ۲۰۹ اعتصاب غذای خود را شکست و در بازدید دادستان تهران از بند ۲۰۹، شخص دادستان مستقیما به وی اعلام می کند که وثیقه ی تعیین شده برای او مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است که به زودی به خانواده ی او ابلاغ و پس از تودیع وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد خواهد شد. اما با گذشت یک ماه از قول دادستان و مراجعات متعدد خانواده تغییری در وضعیت این فعال دانشجویی ایجاد نشده است.

یوسف رشیدی در اعتراض جسورانه به حضور احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک و بالا بردن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «رئیس جمهور فاشیست، پلی تکنیک جای تو نیست» توسط کمیته انضباطی دانشگاه به سه ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. بعد از پایان سه ترم محرومیت، یوسف رشیدی به دانشگاه بازگشت اما بار دیگر در اسفند ماه ۸۷ به اتهام برگزاری تجمع غیرقانونی در ماجرای اعتراض دانشجویان به دفن کشته شدگان جنگ ایران و عراق مجددا به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

به دلیل کینه شدید محمود احمدی نژاد از دانشجویان مبارز پلی تکنیک به دلیل به آتش کشیدن عکسش و اعتراضات مکرر و شدید به دولت نهم و دولت غیرقانونی و غیرمردمی دهم این نگرانی وجود دارد که یوسف رشیدی قربانی پروژه های دستگاه امنیتی ایران شود و اتهامات مضحکی که این روزها به صورت فله ای در پرونده ی مردم و دانشجویان معترض درج می شود در پرونده ی یوسف رشیدی هم درج شود.

با توجه به اصرار مسئولین جمهوری اسلامی در رسانه ها به محارب خواندن معتراضان میلیونی روز عاشورا بیم آن می رود که این دانشجوی چپگرا که در زمان اعتراض مردمی ششم دی ماه (عاشورا) در بند ۲۰۹ اوین زندانی بوده است با عناوینی مانند محارب، اغتشاشگر و ...محاکمه شود.

No comments:

Post a Comment