Wednesday, January 20, 2010

گزارش: زندان و بازداشت براي اعضاي شوراي ”دفاع از حق تحصيل

از: آرش سيگارچي
يک عضو شوراي دانشجويي ”دفاع از حق تحصيل“ مي گويد حکومت به شديدترين شکل، با اعضاي اين شورا برخورد کرده است.
صادق شجاعي يکي از دانشجويان محروم از تحصيل که عضو اين شوراست به صداي آمريکا گفته است هرچند در دو سال اخير شوراي دانشجويي دفاع از حق تحصيل براي اعتراض به ممانعت از تحصيل دانشجويان تشکيل شده است، اما در ماه هاي اخير بسياري از اعضاي آن با احکام زندان و بازداشت مواجه شده اند.
به گفته اين فعال دانشجويي، در دو سال اخير دانشجويان زيادي از سوي وزارت علوم از ادامه تحصيل منع شدند. اين دسته دانشجويان به ”دانشجويان ستاره دار“ موسوم بودند.
همچنين در دو سال اخير تعدادي از دانشجويان به دليل فعاليت هاي سياسي يا صنفي، از تحصيل محروم يا با احکام تعليق از تحصيل مواجه شدند. علاوه بر اين دو دسته، دانشجويان برخي اقليت هاي مذهبي همچون بهاييت از تحصيل محروم بوده اند.
فعاليت شوراي دانشجويي دفاع از حق تحصيل، هرچند از تابستان سال 87 آغاز شد اما در زمان انتخابات اخير شدت يافت. محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي در حاشيه مناظره هاي انتخاباتي در مقابل منتقدان مدعي شد که در دوره او با دانشجويان برخورد نشده است.
اعضاي اين شورا با دعوت از ساير دانشجويان محروم از تحصيل، نقش ويژه اي در ستاد هاي انتخاباتي و گفتگوي چهره به چهره با مردم در مورد وضعيت خود داشتند.
به گفته آقاي شجاعي، پس از انتخابات، نهادهاي قضايي و امنيتي با اعضاي شوراي دفاع از حق تحصيل به شدت برخورد کرده اند.
از جمله اين افراد مي توان به ”ضياء نبوي“ اشاره کرد که يک هفته بعد از انتخابات دستگير شد. وي به پانزده سال زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شده است.
همچنين ”مجيد دري“ يکي ديگر از دانشجويان بازداشت شده در 18 تير ماه، به يازده سال زندان محکوم شده است. سروش ثابت، ديگر عضو اين شوراست که به دو سال زندان محکوم شده است.
صادق شجاعي در گفت و گو با صداي آمريکا، مهديه گلرو، پيمان عارف، شيوا نظرآهاري و سميه رشيدي را از ديگر اعضاي بازداشت شده اين شورا خواند.
به گفته اين فعال دانشجويي برخي چهره هاي سياسي که پس از انتخابات بازداشت شده اند، در پرونده خود، متهم به همکاري با شوراي دفاع از حق تحصيل هستند.

سايت صداي آمريكا 29/10/1388

No comments:

Post a Comment