Thursday, January 21, 2010

مامورين جاسوسي آمريكا مشاهده مي كنند كه ايران دارد در مورد بمب اتمي تحقيقات انجام ميدهد

US secret agencies are reporting that Iran are developing Nuclear weapons

آژانس هاي جاسوسي آمريكا ارزيابي اطلاعاتي ايران را كامل مي كنند ديده شده كه ايران تحقيق بمب اتمي و نه
برنامه كامل را ارتقاء داده
به قلم آدم ينتوس (Adam Entous)
واشينگتن-مقامات آمريكايي گفتند, ماموران جاسوسي, اطلاعات در مورد ايران را به روز كردند. و شاهد مداركي هستند كه تهران برنامه سلاح هستهيي خود را به جلو حركت داده است, اما هنوز مي بايد برنامه بمب اتمي خود را به طور كامل شروع كند.
تحليلگران در سراسر جامعه اطلاعاتي آمريكا به مرحله پاياني تجديد نظري در مورد برآورد اطلاعاتي ملي, كه قرار است ايالات متحده را با متحدين اروپاي خودش, در مورد برنامه هستهيي كشور ايران هماهنگ كند, رسيدهاند.
ارزيابي كليدي سال 2007 NIE , اين بود كه ايران طرح تسليحات اتمي و فعاليت هاي تسليحاتي, و همچنين تبديل مخفيانه اورانيوم و غني سازي اورانيوم مربوط به فعاليتها درسال 2003 را متوقف كرده. اين ادعا خيلي وقت است كه توسط خيلي از سازمانهاي جاسوسي اروپايي رد شده.
مقامات آمريكائي تا به حال اشاره كردند كه حداقل برخي از ادعاهاي گزارش سال 2007 نياز به بازبيني دارد. اما آنها انتظار تغييرات كمي ا به جاي تغيير كلي در برآورد اطلاعات ملي جديد كه ممكن است ظرف چند هفته كامل شود را داشتند.
يك مقام آمريكاي به شرط ناشناس ماندن گفت: ” در اساس, ما در مورد از سرگرفتن تحقيقات صحبت ميكنيم, و نه در مورد اين كه ايرانيها دارند با سرعت كامل به سوي برنامه بمب پيش مي روند.”
اين مقام اضافه كرد: ” وقتي كه شما به برنامه هستهيي ايران نگاه ميكنيد خرده ريزها هم مهم هستند.”
معلوم نيست كه نسخه جديد طبقه بندي نشده جديد برآورد اطلاعات ملي در مورد ايران, آيا و چه موقع بطور علني منشتر خواهند شد.
اين تجديد نظري ميتواند به واشنگتن كمك نمايد تا پرونده را به شوراي امنيت سازمان ملل ببرد تا بتوانند تحريمات جديدي را بر روي تهران اعمال كنند. تهران تا به حال قسمتهاي كليدي قرارداد ارسال اكثر موادي كه ممكن است براي ساختن تسليحات اتمي بكار برود, به خارج براي جهت پردازش بيشتر را رد كرده است. …
خلاصه گزارش جديد برآورد اطلاعات ملي باعث رضايت و موافقت عام سازمانهاي اطلاعات آمريكا شده است. ...
مقامات آمريكايي ذكر كردند كه گزارش برآورد اطلاعات ملي 2007 اين موضوع را واضح كرد كه قضاوت با اطمينان بالا هم ”امكان اشتباه بودن را دارند”. و اين كه تعريف مناسب و اطميناني از اطلاعاتي كه از ”منبع با اعتماد و محتمل” مياد شايد هم اثبات نشود.
بفوريت معلوم نيست كه سازمانهاي جاسوسي آمريكا چه ميزان به اينكه ايران برنامه تسليحاتي اتمي خود را بطور كامل در سال 2003 متوقف كرده, و يا اينكه طبق ارزيابي برخي از آژانس هاي جاسوسي اروپا برخي فعاليت ها بعضا بعد از آن از سرگرفته شده, وزن بدهند.
تحليلگران ميگويند, گسترش تحقيقات در مورد تسليحات اتمي احتمالا علامتي از اين است كه تهران مي خواهد درصورتيكه در آينده بخواهد بصورت تهاجمي در جهت پيگيري يك بمب اتمي اقدام كند, آماده باشد.


20/01/2010 Reuters
رويتر 30/10/1388

No comments:

Post a Comment